آیا می توان این نوع قرص انسولین را جایگزین تزریق انسولین برای مبتلایان به دیابت نوع 1 کرد؟

8 ا کتبر 2019 - به گفته ی محققان آمریکایی، یک قرص انسولین انقلابی ممکن است به مبتلایان به دیابت نوع 1 اجازه دهد که نیازی به تزریق انسولین نداشته باشند.

محققان یک بخش تخصصی در انستیتوی فناوری ماساچوست یک کپسول 3 سانتی متری را تولید کرده اند که می تواند میزان انسولینی مشابه با یک تزریق استاندارد را در خود حمل کند.

نتایج مطالعه ی اخیر نشان می دهد که این قرص می تواند بصورت دست نخورده به روده کوچک برسد و انسولین را از طریق تزریق در دیواره ی روده به بدن تحویل دهد.

برخلاف بسیاری از داروهای دیگر که بصورت قرص موجود هستند، انسولین یک مولکول پروتئینی است و اگر بصورت خوراکی مصرف شود، قبل از ورود به خون و شروع به کار در معده شکسته و تخریب می شود. این مسئله در ساخت قرصی که قادر به زنده ماندن در محیط اسیدی معده باشد و تنها پس از رسیدن به روده انسولین را آزاد کند، مشکلاتی را ایجاد کرده است.

تیم تحقیقاتی یک پوشش ویژه تهیه کردند که به این قرص اجازه می دهد تا در مقابل اسید معده مقاومت کند و سپس انسولین را با رسیدن به روده ی کوچک به جداره ی روده تزریق کند. این کپسول با داشتن مجموعه ای از بازوهای ریز که دارای یک میلی متر میکرونیدل است، این وظیفه را به انجام می رساند.

در روده ی کوچک، بازوها باز می شوند و سوزن ها به سطح دیواره روده کوچک نفوذ کرده و دوز انسولین را تحویل می دهند. میکرونیدلها حل می شوند و بقیه ی کپسول با سایر مواد دفعی از بدن خارج می شود.

با این حال، هنوز باید در مورد زمان انتشار انسولین کار بیشتری انجام شود. ورود قرص به روده بستگی به سرعت هضم غذا در بدن هر فرد دارد و همین موضوع برآورد تحویل دوز صحیح انسولین را در حوالی ساعت صرف غذا دشوار می کند.

این کپسول تاکنون روی خوک ها آزمایش شده است و محققان دریافتند که سرعت عمل انسولین از طریق این کپسول، سریعتر از تزریق های زیر پوستی معمول انسولین است.

پروفسور Robert Langer، یکی از نویسندگان این مقاله اظهار داشت که با تنظیم ظریف مدت زمانی که طول می کشد تا قرص در روده باز شود، محققان می توانند شروع به بهینه سازی مدت زمان تحویل انسولین کنند.

وی افزود: ما واقعاً از جدیدترین نتایج، این قرص جدید انسولین که اعضای آزمایشگاه ما با سایر همکارانمان تولید کرده اند، خوشحالیم و امیدواریم که این دستگاه در آینده به افراد مبتلا به دیابت و سایر بیماران کمک کند.

کارن آدینگتون، رئیس اجراییJDRF ( خیریه ی دیابت نوع 1) ، گفت: بزرگسالان و کودکانی که به دیابت نوع 1 مبتلا هستند، برای ادامه ی حیات خود باید هر روز انسولین(از طریق سرنگ یا پمپ) تزریق کنند. بهمین دلیل قرص انسولین، می تواند زندگی آنها را به طور قابل توجهی آسان تر کند. ما با اشتیاق منتظر انجام مراحل بعدی این تحقیق خاص هستیم.

این مطالعه در مجله Nature Medicine منتشر شده است.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2019/oct/could-this-insulin-pill-replace-injections-for-people-with-type-1-diabetes-95997501.html